Cunoasterea lui Dumnezeu dupa Sfantul Maxim Marturisitorul

Procesul cunoasterii e un act complex si are o intindere mare in care sufletul e intr-o mobilitate continua. El angajeaza pe crestin intr-o, apropiere din ce in ce mai mare de Dumnezeu si o departare cat mai intinsa fata de cele trupesti: „ridicat deasupra tuturor celor nestricacioase a fugit ca de un alt Egipt, de lumea aceasta inselatoare care supara mintea stravazatoare cu grijile trupesti, apoi devenit al sau insusi, prin linistire, a cunoscut in chip negrait prin meditatia ostenitoare, iconomia inteleapta a proniei dumnezeesti care carmuieste dumnezeieste totul si pe urma prin teologie mistica, pe care o primeste in  extaz negrait numai mintea curata, prin rugaciune s-a inlantuit negrait cu Dumnezeu in nestiinta ca intr-um intuneric si a primit in el pe dinauntru in minte intiparirea dogmelor bunei credinte, iar pe dinafara ca tablele lui Moise harurile virtutilor, prin degetul lui Dumnezeu, adica prin Sf. Duh”. Aceasta fraza rezuma in ce consta esenta urcusului duhovnicesc si deci si a cunoasteriidumnezeiesti.

 Se intelege ca  in  tot acest   drum puterea care  ne   misca   este iubirea   lui  Dumnezeu.   Ea  curata   partea

pasionala   a   sufletului,   gatind necontenit  calea  spre  cunostinta.

Ea   purifica si  intensifica  legatura noastra cu Dumnezeu. Cunoasterea e o mascare in Dumnezeu, avand mintea pregatita si condusa prin iubire. E realizarea intruparii mistice a Logosului divin in noi prin iubire, o substituire prin har. Pentru a crea insa conditii  acestei  intrupari  e necesara o  acomodare subiectiva  la  lucrarile iubirii  divine  savirsite  de  Hristos  in  lume.

Adica  crestinul sa  urce prin iubire la  Dumnezeu,  asa cum El  a coborat la  noi  din iubire.  Sa  devina organul  unirii  si  impreunarii  celor

despartite  de  pacat,

  pe care  Hristos din  iubire le-a  unificat in  mod  obiectiv.

El  repeta   drumul   lui   Hristos in unirea sexelor prin lipsa afectiunii trupesti, in unirea paradisului  si a lumii prin, vietuirea sfanta, in unireacerului si a pamantului prin identi­tatea vietii sale cu ingerii. Dupa ce am strabatut orice cunostinta, se pro­duce in noi o concentrare spre Dumnezeu ca singurul si ultimul bun de dorit.

Pr. Prof. Dr. Ion  Bria

 

http://www.crestinortodox.ro/sfantul-maxim-marturisitorul/cunoasterea-dumnezeu-dupa-sfantul-maxim-marturisitorul-68832.html

Posted on 31 octombrie 2011, in Fără categorie. Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un comentariu