HRISTOLOGIA LA SFANTUL MAXIM

Sfantul Maxim Marturisitorul a adus ultima precizare invataturii despre deplinatatea umanitatii asumate de Fiul lui Dumnezeu prin Intrupare, pentru restaurarea ei din slabiciunea si sfasierea interioara in care a cazut prin pacatul despartirii de Dumnezeu…

Precizarea adusa de Sfantul Maxim umanitatii asumate de Fiul lui Dumnezeu ca umanitate inzestrata cu vointa e nu numai o punere in evidenta a maretiei umanitatii, ci si a maretiei dumnezeiesti.

Vointa creaturii umane, deosebita de cea a lui Dumnezeu, salveaza cele doua feluride existenta – necreat si creat – de o stare cenusie, monotona, lipsita de sens, de scop, de un interes reciproc, de o valoare vesnica uneia pentru alta.

Dumnezeu a creat o umanitate inzestrata cu vointa, a determinat-o pentru o existenta nedeterminata, adica a creat cea mai inalta forma de existenta, asemenea celei proprii, aratandu-se ca o putere proprie nedeterminata, atat in calitatea de creatoare, cat si de coexistenta sustinatoare a acesteia. Dumnezeu poate crea o existenta libera si o poate sustine, fara sa se teama si fara sa fie marginit de ea. Creatura aceasta poate lua fata de El atitudinea pe care o vrea, caci numai putand-o face aceasta, respectul si iubirea ce I le acorda sunt reale si pretioase.

Daca, omul n-ar fi capabil de pacat sau de neimplinirea voii lui Dumnezeu, de despartirea spirituala de El, nici iubirea lui n-ar fi pretuita ca adevarata iubire. DacaDumnezeu s-ar teme de libertatea omului ca de o amenintare pentru El, n-ar fi cu adevarat atotputernic.

Pr. Prof. Dumitru Staniloae

http://www.crestinortodox.ro/sfantul-maxim-marturisitorul/hristologia-sfantului-maxim-marturisitorul-68862.html

Posted on 31 octombrie 2011, in Fără categorie. Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un comentariu